mandag 8. mai 2017

Hvem gikk med utesko inne?

Skrevet av Lars Mæhle

Serie: Mysteriene i Kråkeslottet barnehage
Illustrasjon: Odd Henning Skyllingstad
Forlag: Ena forlag
Årstall: 2017
Målform: Bokmål
Emne: Barnehager (BS)
Genre: Billedbok/Spenning (BS)

Innhold: Det skal være fest i Kråkeslottet barnehage. Barnehagelæreren, Elin, har vasket gulvet og pyntet. Det eneste som nå mangler er boller og saft og gjestene. Live og Leon kommer først, og flere gjester strømmer på. Mario og pappaen fra Italia, Ada og mammaene hennes og Jonas og bestefaren hans. Plutselig blir Elin kjempesint og streng: «ÆSJ og FY!» Hvem i alle dager har GÅTT MED UTESKO INNE? Det er nemlig masse gjørme på gulvet. Dette er en sak for Leon og Live som er Kråkeslottet barnehages egne detektiver. Sporene på gulvet kommer fra store sko, så det må være en voksen som har gjort det, men verken Elin, pappaen til Mario, som har plasttrekk på skoene sine, mammaene til Ada eller bestefaren til Jonas innrømmer at det er dem. 
Leon og Live grubler på hvordan de kan løse saken, og finner ut at de kan måle gjørmeavtrykket og deretter måle alle de voksne sine sko for å finne synderen. Noen sko er for store og noen er for små, og til slutt er det bare en mistenkt igjen… pappaen til Mario! Og når Leon og Live skal måle hans sko forstår de hva som har skjedd… Det er jo hull i plasttrekket på skoene! Pappaen til Mario er kjempelei seg, og sier «MAMMA MIA! Unnskyld. Jeg så det ikke.» Leon og Live ler og sier til Elin at hun ikke burde vært så streng, for det er nemlig hun som har glemt å legge nye plasttrekk i kurven. Elin blir flau, rødmer og sier unnskyld for at hun var streng. Pappaen til Mario vasker gulvet og så er det endelig klart for fest, men noe mangler fortsatt… Alle de andre barna, foreldrene deres og Sven Ingvar, men de kommer nå! Elin setter boller og saft på bordet og så er det fest! «Saken er løst, og løsningen er boller og saft! Ferdig med den saken!»

Språk: Korte og enkle setninger. God, leselig skrift.

Illustrasjoner: Fargerike og uttrykksfulle tegninger med et barnlig uttrykk som gjør seg godt. Illustrasjonene både utfyller, forsterker og beveger historien fremover.

Aldersgruppe: Billedbok for førskolebarn, alder 3-6 år (BS) Jeg tenker 3-5 år.


Vurdering: Min umiddelbare reaksjon på starten på boka var at det føltes anstrengt politisk korrekt at Mario hadde pappa fra Italia, Ada har to mammaer, Jonas kommer med bestefar osv, men etter å ha tenkt meg litt om syntes jeg egentlig det var ganske fint, og jeg tror overhode ikke barn vil tenke over at det er noe merkelig med dette. Deretter reagerte jeg veldig negativt på Elins reaksjon på det gjørmete gulvet: «ÆSJ og FY! Elin er kjempesinna og streng! Hun peker og roper.» Jeg synes det er lite sannsynlig at en barnehagelærer skulle bli så sint og rope så høyt på grunn av gjørme på gulvet. Etter disse to første negative reaksjonene synes jeg at fortellingen tok seg opp. Leon og Lives måte å finne løsningen på mysteriet på er både lur og ganske fiffig. Jeg liker at de går systematisk til verks og slik løser saken. Siden Elin, etter min mening, ble urimelig sint, så synes jeg det er et forsonende trekk for fortellingen at det viser seg at gjørmeflekkene er hennes egen feil og at hun sier unnskyld. Alt i alt synes jeg dette er en ganske fin liten barnehagekrim, som sikkert kan slå veldig godt an hos 3-5-åringer. 

Anmeldelse skrevet av Miriam Danielsen Taye, Lyngdal bibliotek


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.